INSAN yang berjiwa hamba, perlu mempunyai dua mata di wajahnya, untuk memandang seluruh urusan DUNIAnya...DAN mempunyai lebih dari dua mata di hati, agar cukup untuk melihat seluruh perkara AKHIRATnya.....Seluruh jiwa, hati dan tenagaku menghadapmu YA ALLAH, Memohon keampunan...mendoakan kepada diriku dan kepada semua....bahawa..sedarlah semakin hari semakin meningkat usia kita, ini bermakna semakin dekat diri kita dengan ALAM BARZAKH..masih ingatkah apa yg akan di soal? Dan adakah kita mampu menjawab soalan-soalan yang akan diajukan oleh malaikat Mungkar dan Nakir?? Ataupun kita akan berteriakkan sendirian terkenapanahan seksa yang amat dan teramat perit?? muhasabah diri.....Ya Allah, Ya Rabbi.....ampunilah dosa- dosa kami, dosa- dosa kedua ibubapa kami dan jadikanlah kami dari hambamu yang soleh dan solehah...aminnnnn

JANGAN BERSEDIH

Monday, May 17, 2010

Siapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat

"Sebelum Imam Syafie pulang ke rahmatullah, beliau sempat berwasiat kepada pada para muridnya dan umat islam seluruhnya. Berikut ialah kandungan wasiat tersebut: "Barangsiapa yang ingin meninggalkan dunia dalam keadaan selamat maka hendaklah ia mengamalkan sepuluh perkara."

PERTAMA: HAK KEPADA DIRI Iaitu: Mengurangkan tidur, mengurangkan makan, mengurangkan percakapan dan berpada-pada dengan rezeki yang ada.

KEDUA: HAK KEPADA MALAIKAT MAUT
Iaitu: Mengqadhakan kewajipan-kewajipan yang tertinggal, mendapatkan kemaafan dari orang yang kita zalimi, membuat persediaan untuk mati dan merasa cinta kepada Allah.

KETIGA: HAK KEPADA KUBUR Iaitu: Membuang tabiat suka menabur fitnah, membuang tabiat kencing merata-rata, memperbanyakkan solat Tahajjud dan membantu orang yang dizalimi.

KEEMPAT: HAK KEPADA MUNGKAR DAN NANGKIR
Iaitu: Tidak berdusta, berkata benar, meninggalkan maksiat dan nasihat menasihati.

KELIMA: HAK KEPADA MIZAN (NERACA TIMBANGAN AMAL PADA HARI KIAMAT)
Iaitu: Menahan kemarahan, banyak berzikir, mengikhlaskan amalan dan sanggup menanggung kesusahan.


KEENAM: HAK KEPADA SIRAT (TITIAN YANG MERENTANGI NERAKA PADA HARI AKHIRAT)Iaitu: Membuang tabiat suka mengumpat, bersikap warak, suka membantu orang beriman dan suka berjemaah.

KETUJUH: HAK KEPADA MALIK (PENJAGA NERAKA)
Iaitu: Menangis lantaran takut kepada Allah SWT, berbuat baik kepada ibu bapa bersedekah secara terang-terangan serta sembunyi dan memperelok akhlak.

KELAPAN: HAK KEPADA RIDHWAN (PENJAGA SYURGA)
Iaitu: Berasa redha dengan Qadha' Allah, bersabar menerima bala, bersyukur ke atas nikmat Allah dan bertaubat dari melakukan maksiat.

KESEMBILAN: HAK KEPADA NABI MUHAMMAD SAW Iaitu: Berselawat ke atas baginda, berpegang dengan syariat, bergantung kepada As-Sunnah (Hadith), menyayangi para sahabat dan bersaing dalam mencari keredhaan Allah.

KESEPULUH: HAK KEPADA ALLAH SWT
Iaitu: Mengajak manusia ke arah kebaikan, mencegah manusia dari kemungkaran, menyukai ketaatan dan membenci kemaksiatan.

Sumber: Mutiara Hati

No comments:

Post a Comment

BERSAMA KESUSAHAN ADA KESENANGAN

ALLAH MAHA PENGAMPUN

HARI INI MILIK ANDA

PETANDA AKHIR ZAMAN

KISAH NYATA- AZAB KUBUR

KUASA ALLAH

INDAHNYA PENDERITAAN

JIKA AKU JATUH HATI

Mutiara Jiwa

Ilmu itu hanyalah suatu panduan. Yang menyemarakkan ilmu itu adalah yang mengamalkannya. Ilmu yang dibaca dan di ajar SAHAJA tidak bermanfaat andai ia TIDAK DI AMALKAN

Pintu syurga terbuka luas kepada mana- mana wanita yang menjaga solatnya, puasanya dan taatnya kepada suami dengan penuh rasa cinta kasih dan sayang

Pahala jihad boleh diperolehi oleh seseorang isteri degan melayan baik dan penuh kasih sayang terhadap suaminya yang pulang ke rumah dalam keadaan letih dan lesu

Mereka yang malu untuk memohon kepada Allah selalu adalah di antara yang tertipu dengan muslihat syaitan dan itu adalah bibit-bibit kufur

Yakini kamu dengan hati mu, kerjakan ibadat pd waktunya, basahkan lidah dengan zikrullah dan menasihati sesama manusia dengan kebaikan, itulah titik mula sebagai insan

Kata-kata orang alim, barang siapa mengamalkan memakan buah tamar/kurma setiap hari walaupun sebiji, nescaya dia tidak akan berasa lapar

Al-Quran itu adalah panduan hidup. Andai kita menghadapi kemusykilan, rujuklah kepadaNya dengan penuh harap walau hanya merenung huruf-hurufnya sahaja.

Bajai iman dengan mujahadah kehidupan, didik nafsu dengan berpuasa, asah fikiran dengan fikir mati, bentuk peribadi dengan solat dan bina kalam dengan bertasbih.
Berfikir mati itu adalah berfikir bagi menyediakan diri untuk kembali kepadaNya dengan susunan kehidupan yang sentiasa bersedia untuk menghadapinya.

Beramal dengan sedikit dengan istiqanah (tetap) itu adalah lebih baik daripada beramal yang banyak tetapi sekali sekala bila ada masa terluang sahaja.
Ilmu (wahyu) itu datangnya dari langit (malaikat Jibril), pengetahuan datangnya dari pembacaan dan kuliah, ilhampula dari pengamatan renungan dan pengalaman.

Jangan sesali dengan pengalaman pahit di dalam kehidupan kerana ia adalah satu ilmu, wadah dan panduan di dalam perjalanan untuk mendapat keredhaan Allah SWT

Seorang wanita solehah adalah lebih baik drp 70 org lelaki soleh. Wanita yg jahat adalah lebih keji drp 1000yang keji

Jgn diri merasa rugi bila berbelanja demi utk mencari keredhaan ilahi. Bermula wadah ilmu itulah adalah dgn fikir yg penuh dgn penghayatan dan bersedekah.

Berkat makan itu dimulakan dengan 3 jari selepas doa makan di baca. Minumlah air setelah 40 tapak melangkah selepas makan, agar sempurna hazamnya.
Jangan sekali-kali menyulam air minum semasa makan kerana ia boleh melemahkan akal dan fikiran(fikiran tumpul)

Kasih sayang di antara suami isteri itu akan menjemput rahmat Allah dan menghapuskan perasaan khianat terhadap keduanya

Bala Allah akan datang kepada mereka yang berbuat mungkar juga kepada mereka yang kononnya alim, tetapi tiada berbuat apa-apa terhadap kemungkaran itu.
Tidak ada yang lebih baik bagi seorang lelaki di akhirat kelak selain dari mampu menyelamatkan ibu bapa, anak-anak dan isteri-isterinya dari api neraka

Kata orang arifbillah, pastikan amalan wajib tidak ditinggalkan sebelum mengejar amalan yang sunat( jgn jadikan amalan itu ibarat badan tidak berkepala

Kesusahan hidup di dunia ini berpunca dari diri sendiri kerana tidak mahu menerima perjalanan yang hakiki dan sebaliknya mengikut jejak kafir di dalam mencari bukti.
Berfikirkah dengan berzikir; berzikir perlu disusuli amal; beramalah dengan sifat zuhud; zuhud akan melahirkansifat redha.

Bersyukurlah dengan apa yang dikurniakan. Andai kaya, lihatlah kpd yang miskin, andai miskin lihat kpd yangpapa. Andai papa, lihatlah kpd yg cacat dan seterusnya.

Uzlahkan diri dari kesibukan dunia, kelukan lidah dengan perbanyakkan tasbih, matikan hati dari baranganbarangan tentang dunia (hayati Al-Quran) dan matikan jasad dengan bnyak zikrullah

WORLD'S BEST QURAN RECITATION

KEAJAIBAN AZAN

MENTARI HIDUP

ANUGERAH DARI KEGAGALAN